Sona Jobarteh
Afrikas första kvinnliga kora-spelare blandar traditionell västafrikansk och gambisk musik med afropop och blues.
Hon är Afrikas första kvinnliga kora-spelare och blandar traditionell västafrikansk och gambisk musik med afropop och blues.
När Sona Jobarteh anländer på svensk mark är det Stockholm jazz festival och Nalen som har den stora äran att öppna portarna för denna magiska sångerska och kora-spelare.
Sona Jobarteh är född i London i en av Mandinkas fem kora-spelande griot-familjer. Sonas farfar Amadu Bansang Jobarteh och hennes kusin Toumani Diabaté är båda legendariska utövare av det 21-strängade instrumentet som av tradition spelas av män. Sona Jobarteh bryter den traditionen.
Jobarteh har spelat instrumentet sedan hon var tre år gammal. I vuxen ålder har hon studerat cello, piano och harpsichord vid sidan av koran. Andra plattan Fasiya släpptes 2011 och blev startskottet för hennes rykte som koraspelare. Det dröjde till 2022 innan andra fullängdaren Badinyaa Kumoo kom.
Sona Jobarteh har spelat med bland andra Oumou Sangaré, Ballaké Sissoko och Toumani Diabaté, skrivit filmmusik och uppfunnit ett nytt instrument, en blandning mellan den stora koran och det mindre instrumentet ngoni som hon kallar Nkoni.
Sona Jobartehs scennärvaro är elektrisk och med sitt spel och sin sång på Mandinka har hon erövrat en stor publik världen över med sitt starka budskap om jämlikhet, kärlek och respekt.
Arrangör: Stockholm Jazz Festival
Lineup:
Sona Jobarteh
Andi McLean - bas,
Mouhamadou Sarr - percussion,
Eric Appapoulay - gitarr,
Sidiki Jobarteh - balafon + percussion,
Yuval Wetzler - trummor