Datum
På scen
20:00
Pris
280/140 kr

Hildegunn Øiseth Quartet

Trumpetaren och producenten Hildegunn Øiseths kvartett består av några av de mest distinkta rösterna inom skandinavisk improvisationsmusik idag.

Tillsammans utforskar de sin kärlek till starka melodier i ett intimt kammarmusik-sammanhang, musik som naturligt rör sig mellan fri improvisation, världsmusik och jazz. Resultatet är GARDEN ON THE ROOF, ett gripande album fullt av musikalitet och själfulla kompositioner. Det nya albumet släpps i slutet av maj 2024. För att verkligen förstå norska jazztrumpetaren Hildegunn Øiseth, måste man vara medveten om att hon föredrar att göra sin egen musikaliska research. Efter musikstudier på 1990-talet spelade hon trumpet i Bohuslän Big Band innan hon flyttade till Sydafrika i två år. Där fördjupade hon sig inte bara i Kapstadens jazz- och traditionella musikscener, hon började också forska i den samiska ursprungsbefolkningens musik i norra Skandinavien. I samband med detta upptäckte hon hur lik deras musik var den traditionella musiken i Sydafrika.

Under flera resor genom Pakistan letade Øiseth efter likheter mellan ragor där och de skalor som är typiska för folklore i Norge. Vid ett sufi-evenemang i Pakistan hade hon också turen att upptäcka kopplingen mellan detta sydasiatiska land och hennes hemland i norra Europa: gethornet, som spelas vid sufi-ceremonier i Pakistan, är ett traditionellt instrument i Norge och används också av herdar som signalhorn.

Å ena sidan har Øiseth på sätt och vis domesticerat gethornets mörka, arkaiska ”rop” för att kunna spela det i sin moderna jazz. Å andra sidan vill hon att trumpeten ska uppfattas som en modern konstruktion av gethornet och föredrar att alienera dess ljud, ibland genom olika typer av effekter som annars bara används för elgitarr, för att låta lika känslosam och djup som hon gör på ”bukkehornet”, som det kallas i Norge. Samtidigt spelar hon båda instrumenten med en naturlighet och ett flyt som passar i alla skalor av instrumentering.
Grundandet av hennes kvartett skedde tack vare ett tips från den norske ljudteknikern Jan Erik Kongshaug. Vid ett tillfälle frågade han Øiseth varför hon aldrig hade spelat i studio med en kvartett. Vid den tidpunkten hade hon ännu inte insett vilka fördelar denna instrumentering hade för henne som trumpetare – till exempel hur homogent och harmoniskt tonen i hennes mässingsinstrument skulle smälta samman med det varma, träiga ljudet i en rytmsektion med piano, bas och trummor, eller hur diskursivt och vältaligt man skulle kunna improvisera i denna sättning.

Efter sin första skiva Stillness (2011) har denna kvartett blivit det självklara valet. I kvartetten kan Øiseth leva ut sina estetiska och stilistiska preferenser och efter eget huvud kombinera sin idé om modern jazz med världens musikkulturer och folklore från Norge och Skandinavien. Och med sin landsman Espen Berg har hon en pianist vid sin sida som på ett adekvat och harmoniskt sätt kan grunda hennes starka teman på trumpet och bukkehorn och hennes dynamiskt differentierade improvisationskonst.

På sitt nya och femte kvartettalbum, Garden on the Roof, har Øiseth förfinat parametrarna för sin jazzmusik. Medan hon på öppningsspåret ”Prelude to Waking” i öppen dialog med Berg och trumslagaren Per Oddvar Johansen klargör att gethornet sedan länge är ett integrerat instrument i hennes improvisationsmusik, spelar hon ett skickligt bedrägeri på det följande spåret ”Luringen”. I kombination med Øiseths textlösa sång, en oscillerande harmoni och ett nästan dansande groove från Johansen och basisten Magne Thormodsæter utvecklar hon en enkel och sångbar melodi, först på gethornet och sedan på trumpeten, som det ofta också görs i skandinaviska folksånger.

Hennes förkärlek för bedrägerier visar sig återigen när hon tar med sig gitarristen Nils-Olaf Johansen som gäst i kvartetten. Medan Øiseth i ”Pups and Cups” ägnar sig åt ett fritt improvisationsspel med gitarristen, spelar Johansen solon av nästan klassiska, entoniga linjer på sin gitarr över ackorden i titelspåret, medan han i ”In Limbo” inleder en oscillerande dialog med trumpetaren.

Att Øiseth också är en politisk artist visar sig mot slutet av Garden on the Roof. Medan hon i ”About Peace” efterlyser en nyanserad syn på var och en av de många väpnade konflikterna i världen och ett erkännande av alla offer för alla parter, vill hon i ”Refugee Anthem” ge en röst åt de namnlösa flyktingar som har offrat sina liv på vägen mot en bättre framtid – ett avgjort kraftfullt uttalande från Hildegunn Øiseth och musikerna i hennes kvartett.

Arrangör: Källarbyn

Lineup:
Hildegunn Øiseth - trumpet, bockhorn, sång,
Espen Berg - piano,
Magne Thormodsæter - bas,
Per Oddvar Johansen - trummor
+ Gäst: Nils-Olav Johansen - gitarr, sång