Publicerad 22 okt 2024

Stockholm Jazz Festival slår nytt publikrekord

Stockholm Jazz Festival 2024 är över. Med totalt 31 918 besökare slog årets festival nytt publikrekord.

- Succé är ett slitet ord men det är svårt att beskriva dessa tio dagar i Stockholm på annat sätt. Från invigningskvällens hyllning till Georg Riedel med Sveriges jazzelit i ett fullsatt Konserthus till de avslutande två fullsatta konserterna med Sven Wunder och allt fantastiskt däremellan säger Eric Birath, festivalchef för Stockholm Jazz Festival.

Den trettonde höstupplagan av Sveriges största jazzfestival bjöd på 269 akter på 72 scener över hela Stockholm. I konserthus och på teatrar, i källare och på krogar, på klubbar och pubar och på festivalens centrum Fasching, har nya stjärnor fötts och de etablerade artisterna fyllt salongerna med modernt och traditionellt, frijazz och bebop, etno-, roots- och folkmusik-inspirerad jazz.

– Festivalen ökar stadigt i publiktillströmning. Årets festival lockade 1200 personer fler än förra årets rekordfestival. En tredjedel av konserterna var utsålda och över hälften av konserterna hade över 70 procents beläggning, siffror som talar för att vi gör mycket rätt och att jazzen är på stark frammarsch, säger Eric Birath.

Vijay Iyer flyttade Fasching till ett samtida New York tillsammans med sin trio. Sångerskan Cécile McLorin Salvant fick Konserthuset att glömma tiden alltmedan unga Londonbaserade Ezra Collective enligt Dagens Nyheters recensent ”med euforiska tolkningar, mjuka ballader och tung dub skapar ett lyckligt kaos” på Vasateatern och tyska saxofonisten och vokalisten Fabia Mantwell enligt Lira gav Radiojazzgruppen en rejäl åktur på Kulturhuset. På nyrenoverade Maxim slogs Orkesterjournalen av att Bill Frisell ”aldrig hänfaller till effektsökeri, det handlar om att organiskt skapa bilder och stämningslägen.” Första kvällen på Fasching återvände altsaxofonisten Immanuel Wilkins med sin kvartett och DN:s recensent drabbades av en musik som är ”… köttigt och episkt på samma gång, en organiskt krängande maskin i ständig rörelse.”

På ett välbesökt Fasching hade Anna Högberg enlig Orkesterjournalen en lyckad premiär för sitt Extended Attack och på Folkoperan försatte Isabella Lundgren den fullsatta Folkoperan i en kontemplativt lyssnande till den nya förunderliga musik som hon och Johan Lindström arbetat fram och lämnade Liras recensent med en ”känsla av att ha varit med om något starkt gemensamhetsskapande (-) den känsla som bygger världen.”

– Under tio dagar har vi byggt en egen liten jazzvärld långt uppe i norra Europa. Det är ingen liten sak, det tycker vi är stort och rätt fantastiskt. Vi riktar ett stort tack till alla som gör festivalen till Sveriges största jazzfest. Tack till artister, publik, arrangörer och alla frivilliga som gör festivalen möjlig! Nu drar vi igång planeringen för nästa års festival, vi ses den 10- 19 oktober 2025, säger Eric Birath.

Pressbilder dag för dag:

https://drive.google.com/drive/folders/1OIemVj4Q6d1Zpj4vqozCyCQnK7IPqd9o?usp=sharing

Om Stockholm Jazz Festival 2024

Stockholm Jazz Festival startades av nöjesentreprenören Bosse Stenhammar 1980 och ägde under en lång tid rum nedanför Moderna museet på Skeppsholmen under sommaren. 2012 flyttade festivalen inomhus till ett stort antal scener över hela staden. 2024 besökte 31 918 besökare någon av festivalens 269 akter på 72 scener. År 2025 äger festivalen rum 10-19 oktober. Stockholm Jazz Festival ägs av Tove och Ingvar Jensen och drivs av Jazzklubb Fasching.