Pino Palladino & Blake Mills featuring Sam Gendel & Chris Dave
Världens bästa basist, Pino Palladino, och gitarrgiganten Blake Mills kommer till Stockholm med ett rykande färskt album och ett superband i bagaget.
Pino Palladino och Blake Mills gör inte uppenbar musik. Istället rör sig deras samarbete med en djup, orubblig rytm – även när takten känns svårfångad – och bär på ett harmoniskt språk som är lika rikt som mystiskt. Det finns en subtilitet i spelet, men det är inte mjukhet. Det är precision, intention och en tyst sorts djärvhet.
Deras andra instrumentala album, That Wasn’t a Dream, bygger vidare på den upptäckarglädje som präglade 2021 års album Notes With Attachments. Uppbyggt kring den djupa musikaliska kemi som gör spontan komposition till något som känns enkelt svävar musiken mellan form och frihet.
Grammy-belönade Pino Palladino är låtskrivare, basist och producent, känd för att ha omformat idén om vad bas kan vara i populärmusik. Han har spelat med alla från D’Angelo till Nine Inch Nails, Erykah Badu och John Mayer. Blake Mills, även han Grammy-belönad och två gånger nominerad till Årets producent, är en av dagens mest eftertraktade producenter och multiinstrumentalister och har samarbetat med artister som Alabama Shakes, Bob Dylan, Fiona Apple och Perfume Genius.
Om albumet ”That Wasn’t A Dream”
That Wasn’t a Dream är Pino Palladinos och Blake Mills andra instrumentala album som bygger vidare på utforskandet i 2021 års Notes With Attachments. Musiken rör sig mellan komposition och improvisation, melodi och abstraktion, i ett kontrapunktiskt samspel präglat av tvetydighet, återhållsamhet och skönheten i att lyssna noga.
Medan Notes With Attachments spelades in i olika studior och städer, spelades That Wasn’t a Dream in under en tvåmånadersperiod i den legendariska Studio A på Sound City Studios som Mills har lett sedan 2018. Deras sessioner lockade både gamla och nya samarbetspartners, framförallt Sam Gendel, som medverkade på hela Notes With Attachments och bidrog med de sista finjusteringarna på nästan alla spår på That Wasn’t a Dream. Men i slutändan är skivan en fördjupning av kärnrelationen mellan Palladino och Mills.
Om Notes With Attachments handlade om att skapa enighet ur lager på lager av spontanitet, så hittar That Wasn’t a Dream sammanhang genom återhållsamhet. Kompositionerna växte fram ur harmoniskt täta idéer som senare reducerades till det allra väsentligaste.
”It came to light, really, that if we could make something work with the least possible ingredients, space could become the centerpiece.” Pino Palladino
Albumet gav också möjlighet till innovation. En tidig skiss av Palladino, ”What is Wrong With You?”, gav Mills chans att experimentera med prototypen till ett nytt instrument, en ”fretless baritone sustainer”-gitarr, som han hjälpte lutmakaren Duncan Price att utveckla 2021. Sedan dess har Mills varit pionjär i att använda den i flertalet produktioner och vid liveuppträdanden med Joni Mitchell.
“The fretless sustainer can sound almost like a cross between a woodwind, brass, and bowed string instrument. It’s a tough instrument to control or define.” Blake Mills
Det odefinierbara ljudet av gitarren, tillsammans med en lekfull inställning till minimalism, satte tonen för resten av albumets skriv- och inspelningssessioner som skulle äga rum nästan tre år senare.
Att fokusera på kontrapunkt är ett av albumets utmärkande drag. Det är ett subtilt grepp med ibland radikala resultat, men som också ger musiken personlig klang. Palladino liknar det vid futuristisk popmusik, med impressionistiska tonfärger och esoteriska rytmer framförda med samma kraft och sparsamhet som de största och mest djärva arrangemangen på Top 40. Som ett resultat går musiken på That Wasn’t a Dream från att vara skenbart intim till vackert oordnad.
Ju mer tid man tillbringar med That Wasn’t a Dream, desto mer tröstande blir dess mysterium: Vad är det här för slags musik egentligen? Det är musik som belönar noggrant lyssnande utan förutfattade meningar. Mills beskriver det som att det finns något sensationellt i att hålla spänningen utan upplösning. Det sensationella här är en melodi som faller in i en oväntad harmoni, spänningen i att höra ljud komma från instrument som man inte riktigt kan identifiera, som kanske inte existerar.
Karaktärerna är ofta förklädda: fretlessgitarr imiterar vind, vindkontroller imiterar harpa. Musikerna byter ständigt roller, och var och en blir mer närvarande än sitt instrument för att bilda en sorts skönhet som inte alltid visar sig på bekanta sätt.
Lineup:
Blake Mills - gitarr
Pino Palladino - bas
Sam Gendel - Saxofon
Chris Dave - Drums