Josef Slunge

Josef Slunges debutalbum ”ikväll, inatt, men aldrig imorgon” rusar vilt mellan genrer, tonlägen och produktionsingångar.

Ljust och mörkt, lekfullt och allvarligt. På många sätt mer besläktat med internationella scener än vår inhemska. Under våren har han spelats flitigt på P3, hyllats av media som Aftonbladet, Nöjesguiden, Göteborgs-Posten och Gaffa, samt snurrat i de mest relevanta Spotify-listorna.

När Slunge och hans månghövdade kompband Starfish Megadouche inledde sin vårturné kokade ett fullsatt Babel i Malmö. Veckan därpå fylldes även Nefertiti i Göteborg och kön utanför Stockholms-giget ringlade lång runt kvarteret. Slunge beskriver själv sitt nuvarande liveset, i publikens öron något eget och banbrytande, som en ”salig blandning av hård och soft hiphop, 16-dels swing och ballader”. Live är både hans främsta drivkraft och främsta tillgång – en kombination som glöder.

Slunge släppte sina första låtar i eget namn redan 2019, men på debutalbumet låter han sina tidigare hiphopinfluenser bli en av många ingredienser i en mix av musikaliska infallsvinklar. På det sättet är han nu, helt omedvetet, mer i samtiden än någonsin förut. ”Det finns en skörhet i låtarna som bara kan komma från någon som vågar vara sårbar inför sig själv och sina lyssnare”, som en lyrisk recensent skrev.